آموزشگاه موسیقی راه صبا

بهره‌وری کافی از تمرین موسیقی

تمرین موسیقی

زمانی که علاقه نواختن یک ساز را در خود احساس می‌کنیم و وقت و هزینه‌ای را برای آن صرف می‌کنیم باید به دنبال نتیجه آن باشیم. آموختن یک ساز تنها خرید آن و پرداخت هزینه کلاس‌های موسیقی نیست. گام بزرگی که باید در این راستا بردارید تمرین موسیقی است. اما برای این مرحله نیز باید وقت بگذارید. پشتکار شما در این مرحله نشان می‌دهد که آیا شما یک نوازنده خوب می‌شوید یا خیر.

اما نوازندگی فقط تمرین نیست. شما باید در مرحله اول ساز مورد نظر خود را با دقت انتخاب کنید و در یک آموزشگاه معتبر دوره آموزش موسیقی ببینید. سپس بعد از هر جلسه آموزش، برای تمرین موسیقی خود وقت بگذارید. در ماه‌‎های اول ممکن است کمی اعتماد به نفس خود را از دست بدهید؛ طبیعی است. به هر حال درگیر آموزش یک هنر جدید هستید. اما در کنار همه این موارد دو موضوع مهم دیگر برای موفقیت شما در هنر موسیقی شرط است. علاقه و استعداد. این دو مشخصه را باید در خود جستجو و درک کنید. اگر به ساز و موسیقی علاقه زیادی دارید دلیل محکمی برای استعداد نواختن نیست. اما اگر تمامی این شرایط برای شما مهیا باشد ورود شما را به دنیای نوازندگی و موسیقی خوش‌آمد می‌گوییم.

برای تمرین یک قطعه جدید چه کنیم؟

در تمرین‌های اول نگران نباشید و اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. سعی کنید یک نسخه تصویری از نواختن استادتان تهیه کنید. اگر چنین امکانی را نداشتید باز هم راه‌حلی برای درست نواختن دارید. با تکیه بر دفترچه نت خود تمرین را آغاز کنید. اما نکته بسیار مهم این است که در همان روز آموزش، تمرین موسیقی را انجام دهید. وجود وقفه در تمرین احتمال فراموشی نکات را در ذهن شما بالا می‌برد. یادتان باشد هر قطعه‌ای که امروز به خوبی می‌نوازید، در گذشته برای شما سخت بوده و تازگی داشته است. اما شما بر اثر تمرین مداوم و اصولی توانسته‌اید آن را به خوبی درک کنید.

نت‌های قطعه جدید را چندین بار بررسی و در ذهن خود مرور کنید. حرکات ریتم آن را تمرین کنید. سپس دست‌های خود را در جای صحیح روی ساز جایگذاری کنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از نواختن و تمرین، حرکات دست خود را به صورت تمرینی بر روی ساز تغییر دهید. با این کار انگیزه برای نواختن پیدا می‌کنید. زمانی که بر حرکات دست خود مسلط شدید حال نوبت این است نواختن را شروع کنید. البته آرام آرام. نیازی نیست از همان ابتدا سرعت دستان خود را بالا ببرید. شما باید گام‌های تمرین را آرام بردارید تا به یک نتیجه درست برسید.

نکاتی برای تمرین موسیقی

همیشه ساز خود را در دسترس و جایی که برای تمرین راحت هستید قرار دهید. این به شما کمک می‌کند که تا احساس کردید می‌توانید بنوازید، بدون آن که چند دقیقه مشغول درآوردن ساز از کیفش باشید، آن را در دستانتان بگیرید و به تمرین بپردازید.

بهترین لحظه را برای تمرین موسیقی خود در نظر بگیرید. احساس خستگی نکنید. ترجیحا فضا آرام باشد تا تمرکز شما کاملا بر روی تمرین باشد. با هر بار تمرین به نت‌ها و حرکات دست خود نگاه کنید تا در ذهنتان به خوبی بماند. همچنین سعی نکنید ساعات تمرین را در هر نوبت زیاد کنید. این کار باعث دلزدگی شما از موسیقی می‌شود. اما یک نظم مناسب برای تمرین داشته باشید. برای مثال یک برنامه‌ریزی صحیح برای خود داشته باشید. به خود قول دهید هر روز سر یک ساعت مخصوص به تمرین موسیقی بپردازید.

شما باید تمرین را به صورت روزانه انجام دهید تا بهره‌وری لازم را از این زمان‌ها ببرید.

گاهی قطعه ضبط شده را گوش دهید. در نسخه شنیداری موسیقی می‌توانید ضعف صدای تولید شده توسط نواختن خود را بشناسید.

+ نوشته شده در شنبه 28 ارديبهشت 1398ساعت 10:40 توسط norouzi | | تعداد بازدید : 3

فواید موسیقی درمانی را بدانیم

Ù?Ù?سÛ?Ù?Û? درÙ?اÙ?Û?

موسیقی عضو جدا نشدنی در زندگی ماست. شنیدن آن حالمان را عوض می‌کند. سبک زندگی امروزی سبب بروز مشکلاتی مانند استرس، بی‌خوابی، اضافه وزن، عصبانیت و … شده است. اگر به شما بگوییم تمامی این مشکلات گاهی با موسیقی بهبود می‌آید بیراهه نگفته‌ایم. در ادامه از فواید موسیقی درمانی برایتان می‌گوییم.

از زمانی که پا به این دنیا گذاشته‌ایم با موسیقی آشنا شده‌ایم. به نظرم اولین بار که با نوای موسیقی آشنا شده‎ایم، لالایی و شعرهای کودکانه‌ای است که شنیده‌ایم. این علاقه به این دهه و این قرن باز نمی‌گردد. از ابتدای خلقت بشر، ایجاد نوا و صداهای ریتمیک مورد توجه بوده که هر کدام از آن رفتارها بیان‌گر موضوعی بوده است. چرا که امروزه هم برای هر مراسمی نوای مخصوصی را تعیین کرده‌ایم. البته خیلی از افراد هم هستند که علاقه دارند خودشان به نواختن بپردازند، به همین دلیل آموزش موسیقی را شروع می‌کنند و با آن به یکی از علاقمندی‌های خود می‌رسند.

در دنیای امروزی که آلودگی صوتی در آن بیداد می‌کند یک هندزفری همراه و یار همیشگی ماست. عده‌ای از افراد بدون توجه به نوع موسیقی و تنها برای سرگرمی موسیقی‌های داخل دستگاه خود را پخش می‌کنند. اما عده‌ای هم هستند که بسیار حرفه‌ای به معانی اشعار و نواختن موسیقی در یک قطعه توجه می‌کنند و سبک موسیقی خاصی را همیشه می‌پسندند.

برای موسیقی درمانی باید سلایق خود را بشناسیم. باید بدانیم چه نوع موسیقی حالمان را خوب می‌کند. که در مواقع لزوم با گوش دادن به آن روحیه قبلی خود را به دست آوریم.

موسیقی درمانی شامل دو دسته اصلی است. دسته اول موسیقی است که در ذهن و جسم شما تحرک ایجاد کند و باعث انرژی بخشی در شما شود. و اما دسته بعدی موسیقی‌های آرامش بخشی هستند که معمولا برای درمان بی‌خوابی یا تمرکز گوش داده می‌شود.

با موسیقی درمانی رژیم بگیرید!

برای کاهش وزن راه‌های زیادی وجود دارد که برای هر فردی یکی از آن راه‌ها به خوبی جواب می‌دهد. طبق تحقیقات گوش دادن به یک آهنگ ملایم در موقع صرف غذا می‌تواند بر روی اشتهای شما تاثیر بگذارد. این موضوع باعث می‌شود غذای کمتری بخورید. اگر برای تکمیل این روش سعی کنید نور محیط را هم کم کنید بسیار بهتر نتیجه خواهید گرفت.

اگر رستوران‌داران به این موضوع آگاه باشند هیچ‌گاه برای فروش خود دست به چنین کاری نمی‌زنند. البته بسیار دیده‌ایم که در رستوران‌ها از موسیقی‌های شادتر استفاده می‌شود. این موضوع تاثیر مستقیم بر روی میل غذایی شما می‌گذارد.

برای داشتن یک رژیم موفق از روش موسیقی درمانی بهره گیرید. در هنگام صرف وعده غذایی خود یک موسیقی ملایم پخش کنید. با این کار شما غذای خود را آهسته‌تر نوش جان می‌کنید و زودتر احساس سیری به سراغتان می‌آید، در نتیجه زودتر از غذای خود دست می‌کشید.

قبل از کنکور و عمل جراحی موسیقی گوش دهید!

روانشناسان دریافته‌اند موسیقی سطح استرس شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم قبل از قرارگیری در شرایط سخت مانند امتحان یا کنکور چند قطعه موسیقی گوش دهید. آرامش به ذهنتان باز می‌گردد و شما آماده شرکت در جلسات امتحان می‌شوید. شما با این کار بعد روانی خود را آماده و تقویت می‌کنید.

حتما بارها و بارها برایتان پیش آمده است که گوش دادن به نوای آرام‌بخش یک موسیقی ملایم، تشویش و اضطراب را از ما دور می کند. همین موضوع ثابت کننده این است که موسیقی درمانی می‌تواند آرامش را به روح و جسم ما بازگرداند.

اما این کار را فقط قبل از امتحان انجام ندهید. در ورزش‌های یوگا بسیار از این شیوه استفاده می‌کنند. همچنین در باشگاه‌های ورزشی پس از انجام ورزش‌های سنگین سعی می‌کنند چند دقیقه پایانی جلسه را با موسیقی ملایم بگذرانند که آرامش را به اعصاب خود بازگردانند و جلسه ورزشی خود را تکمیل کنند.

در برخی از مراکز پزشکی با پخش موسیقی بیماران خود را به آرامش دعوت می‌کنند. با این کار شما با روحیه بهتر برای درمان خود به پیش پزشک مراجعه خواهید کرد.

+ نوشته شده در شنبه 21 ارديبهشت 1398ساعت 15:34 توسط norouzi | | تعداد بازدید : 2

× بستن تبلیغات